НУШ


Групові методи роботи на уроках у початковій школі

«У  співробітництві  дитина може зробити
      більше, ніж самостійно»
                                   Л. С. Виготський

Одним з провідних засобів перетворення школи навчання на школу життя, оволодіння учнями навичками планування власної діяльності, навичками вибору способів та шляхів її здійснення, формування та актуалізації життєвого досвіду учнів є метод групової роботи.
Поступово учень починає відчувати клас частиною свого світу, він зацікавлений в підтриманні дружніх стосунків. Ця форма роботи має велике значення для формування самостійності школяра. Працюючи в команді, учень має можливість проявляти ініціативу (вибрати завдання, порадити, як організувати роботу); вчитися планувати свої дії, переконувати, нести відповідальність за себе і команду.
Особливістю групової форми організації навчання є те, що процес навчання відбувається у спільній діяльності. Група стосовно кожного її члена стає мікросередовищемяке відтворює весь навколишній світ
Перш, ніж використовувати у структурі уроку різноманітні форми групової навчальної діяльності, необхідно навчити молодших школярів співробітничати, дотримуватися певних правил.
Правила спільного обговорення
1. Не говорити всім одночасно.
2. Заперечуючи, звертатися безпосередньо до учнів.
3. Всім слухати одного.
4. Постійно використовувати позначки «+», «-», «?»
Правила дружної роботи
1. Перед роботою потрібно домовитися, хто її буде виконувати.
2. Марно не сперечатися.
3. Намагатися зрозуміти один одного.
Правила продуктивної роботи
1. Уважно читати завдання-інструкцію.
2. Працювати так, щоб не заважати іншим.
3. Заслуховувати думки кожного члена групи.
4. Користуватися додатковою літературою.
5. Дотримуватися регламенту.
6. Давати можливість презентувати результати дослідження всім членам  групи.
7. Дотримуватися „Правила піднятої руки”.
Правила презентації
1. Презентувати спільний проект можуть координатор або члени групи по черзі.
2. Дотримуватися певного часу.
3. Бути ввічливим, стриманим, відповідальним.
Типові завдання для групової роботи:
Ігри
Грою може бути будь-яке завдання, де одиночні елементи результатів ігрової діяльності можна вважати у вигляді балів. Це може бути парування малюнків та підписів, складання частин опису, настільні ігри, відгадування загадок тощо.
Рольові ігри
Рольова гра містить наступне:
·        розподіл ролей;
·        визначення об'єктивної мети або завдання, що повинен виконати член групи.
Драматизація
 Це рольова гра з підготовленим сюжетом та написаними ролями. Іноді учні можуть самостійно підготувати своє власне інсценування будь-якої події.
Проекти
Під час створення проекту члени групи навчаються, виконуючи прак­тичні завдання. Такій роботі повинна передувати певна підготовка. Це може бути ознайомлення зі словниками, фразами, виразами та певною інформацією за даною темою.
Інтерв'ю
Цей вид роботи сприяє формуванню вміння спілкуватися з іншими, вміння висловлювати свої думки, правильно вибудовувати діалог.
Обмін думками
Дуже важливо пропонувати цікаві теми для обговорення.

Пропоную деякі завдання для групової роботи:
«Азбука»
Задається буква. Дітям у групах пропонується протягом відведеного часу написати список, що складається зі слів, які починаються цією буквою та тісно пов'язані з темою, що вивчається. Перемагає команда, яка має найдовший список.
«Одне ціле»
Клас розподілений на дві (або більше) групи. Перша група отримує картки з питаннями, друга - картки з відповідями. Кожний повинен знайти свою половинку.
«Рекламна пауза»
Для узагальнення та систематизації знань за кожною темою можна дати учням завдання виготовити до цієї теми рекламний плакат, буклет, афішу, листівку тощо.
Складання речень за мнемотаблицями.
Кожна група отримує мнемо таблицю.Дітям у групах пропонується за мнемо таблицями скласти речення,які відображають її зміст. Наприклад, тема «Осінь»:
 


(Восени  сонечко часто ховається  за хмарами. 
 З хмарок часто  падає дощДме вітер, зриває з дерев листя. В лісі виростають гриби, а в садах достигають яблука. Звірі готуються до зими. Птахи  відлітають у вирій.)
Групове заняття. Тема: «Техніка, яка допомагає».
Учні в групах отримують картки із зображенням технічних пристроїв. Завдання: розподілити малюнки на три категорії: девайси, гаджети, інші пристрої.    
    -         Чому пилосос і мікрохвильова піч належать до інших пристроїв?

Групове заняття «Збираємося у подорож». (Тема тижня: «Ми – мандрівники»).
Групи отримують картки із зображенням валізи, сумки або рюкзака.
     
1 група: Намалюйте речі, які варто взяти із собою в далеку мандрівку, або зробіть колаж.               
2 група: Намалюйте речі, які варто взяти із собою в похід до лісу, або зробіть колаж.
3 група: Намалюйте речі, які варто взяти із собою  у дводенну мандрівку Україною, або зробіть колаж.
4 група: Намалюйте речі, які варто взяти із собою у невеличку мандрівку рідним містом, або зробіть колаж.
Групове заняття «Броунівський рух»(Тема: «Вода»)
У куточках класу розвішані картки із малюнками. Діти рухаються по класу і шукають потрібні картки. 
1 група. Кому необхідна вода? (рослини, тварини)
2 група. Хто не потребує води? (Нежива природа)
3 група. Де вода може зашкодити?(Речам, створеним руками людини: книжкам, зошитам, меблям і т.д.)

Отже, групова форма навчальної діяльності найбільш ефективна при виконанні учнями різних  вправ та завдань, розв’язанні прикладів, задач. Саме така діяльність на заняттях приносить новизну в організацію традиційного процесу навчання, сприяє розвитку соціально значущих відносин між вчителем і групою учнів, учнів між собою.
                                                                                                                                       

Вправи із цеглинками ЛЕГО 

Тема. Весна
Мета: вчити добирати лексику відповідно до теми тижня, навчати бути уважними, кмітливими, співпрацювати з однолітками; формувати уміння асоціативно мислити, використовувати набуті знання, тренувати пам'ять; розвивати зв’язне мовлення, моторику рук.
Основні завдання
1. Кожна дитина отримує картку з малюнками різних явищ природи.
- Відгадайте загадку, знайдіть малюнок – відгадку і накрийте його цеглинкою відповідного кольору.
2. Розгляньте малюнки іще раз, запам’ятайте, що якого кольору  і подумайте, у якій послідовності відбуваються події. Викладіть із цеглинок башточку, розміщуючи цеглинки у правильній послідовності.
Порівняємо складені башточки.
3.Робота в парах. У такій послідовності, як розміщені кольори на башточці, складіть речення (розповідь).
Запитання до дітей
·        Назвіть об'єкти природи, у назвах яких є звук [н]; [ц]; [л].
·        Назвіть об'єкти природи, назва яких складається з трьох складів.

Завдання до тематичного тижня "Осінь"

Як тварини готуються до зими?
І. Ранкова зустріч
1.Привітання
Холодно зараз в лісах і в лугах,
Холодно зайчикам, лискам, птахам.
Тепло і затишно в класі у нас,
Друзі мої, я вітаю всіх вас!
2. Гра з м’ячем «Що ми знаємо про тварин»
• Яких диких тварин ви знаєте?
• Яких свійських тварин ви знаєте?
• Назвіть, яких ви знаєте птахів.
• Назвіть, яких ви знаєте комах.
3. Обмін інформацією.
      Що відбувається у житті тварин з приходом осені?
      Поміркуйте і скажіть, куди зникають восени комахи.
      А що змушені робити птахи?
ІІ. Розповідь  про птахів з елементами бесіди
      Чи всі птахи відлітають на зиму у теплі краї?
      Яких ви знаєте перелітних птахів?
      Що змушує птахів відлітати у вирій?
      Яких ви знаєте зимуючих птахів?
З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, в’януть трав’янисті рослини. Все менше й менше корму залишається для птахів. Тому наприкінці літа й восени багато птахів відлітає в теплі краї, де для них достатньо їжі.
Перелітні птахи помічають: що ближче до осені, то коротші дні. Це й слугує їм сигналом - час у дорогу. Спочатку відлітають птахи, які живляться комахами, - солов’ї, ластівки, стрижі. Пізніше відлітають птахи, які живляться рослинною їжею: дрозди, перепілки й ті, що живуть на водоймах, - качки, гуси, лебеді. До кінця жовтня нас покидають усі перелітні птахи.
У листопаді в наших лісах з’являються зимові пернаті гості - снігурі, чечітки, омелюхи.


Осілі птахи - сороки, горобці, сизі голуби, ворони - залишають ліси та поля і переселяються ближче до помешкань людей, де можуть краще прогодуватися.
ІІІ. Гра «Шифрувальник».
      Відгадайте назви птахів. Які з цих птахів перелітні?
      С    А   К
       В    Т    І
        Л     А

       Н      У
        Г       І
        Р       С

       О      З 
        У     З
        Я     Л


           С  А  Н
      И       И
       Ч      К

ІV. Дидактична гра «Перелітні й осілі птахи»

Кожна група отримує набір карток із зображенням птахів. Необхідно розподілити  птахів на дві групи: перелітні та осілі птахи. 

V. Вікторина «Відгадай, хто?»
Учитель читає текст, учні відгадують тварину
1) У нього немає ні нори, ні гнізда. Він ховається то під кущем, то в ярочку виспиться. Інколи ямку в снігу викопає — там і заночує. Шуба у нього тепла, біла. Вдень  спить, а вночі виходить на полювання. Їсть молоді гілочки дерев, кущів.  (Заєць)
2) Ця тварина живе у дуплі дерева — у гнізді, яке будує з хмизу та гілок. У ньому тепло і затишно. А якщо великий мороз, то згортається клубочком, вкривається пухнастим хвостом і спить. Головна їжа у її коморі — жолуді, горіхи, сушені гриби. (Білка)
3) Він старанно готує барліг під корінням дерев або в сушняку.
Це — всеїдна тварина. Любить ласувати корінцями, ягодами, дрібними тваринками. Взимку йому не знайти такої їжі. До зими у нього відкладається багато жиру під шкірою і тоді він залягає у сплячку. (Ведмідь)
4) Пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, ці тварини зариваються в опале листя і згортаються у клубок та сплять аж до березня. Під час сплячки вони не живляться, а живуть завдяки жиру, відкладеному в тілі восени (Їжаки)
Ø Матеріал для вчителя
      Їжак — комахоїдна тварина, але іноді живиться і рослинною їжею, зокрема листям салату, плодами, ягодами, жолудями, а також грибами.
З настанням темряви їжак вилазить із нори та обходить свої мисливські угіддя у пошуках равликів, комах, стоніг та інших дрібних тварин. Їсть він також бджіл, джмелів і скорпіонів, не боячись їх укусів. Їжу їжак шукає ретельно, заглядає під кожен листок, перевертає будь — яку гілку. Самиця водить із собою малюків, щоб навчити їх шукати їжу.
Їжаки, як правило, малочутливі до отрути. З цієї причини вони часто нападають на гадюк і вбивають їх. До того ж гадюки практично не можуть прокусити шкіру їжака через колючки. 
VІ. Дидактична гра «Хто зайвий?»
      Обведіть в кожному рядку «зайву» тварину.

.VІІ.Математичне конструювання «Танграм».
Учні в групах моделюють тварин з частин танграма за зразком.





Комментариев нет:

Отправить комментарий